ANALIZA S.W.O.T. la Banca Comercială Română

Prezentarea firmei


Înfiinţată în anul 1990 conform HG nr. 1011, prin preluarea de la Banca Naţională a României a operaţiunilor specifice unei bănci, BCR a rezistat cadrului economic intervenit in 1989 cu 100 de unităţi teritoriale si a reuşit pe parcursul celor 17 ani sa se remarce ca o instituţie solidă a sistemului bancar romanesc cu o individualitate aparte asociată cu o imagine de încredere si profesionalism in abordarea si sprijinirea in ansamblu a economiei româneşti.

Dinamica ascendentă a activităţilor tradiţionale a fost confirmată de ascensiunea şi afirmarea băncii pe plan intern şi extern, de întărirea poziţiei sale pe piaţă şi extinderea relaţiilor de afaceri cu bănci şi instituţii financiar-bancare internaţionale de prim rang.

De asemenea, pe parcursul ultimilor 3 ani, banca a fost preocupată de elaborarea şi, ulterior, de adaptarea programelor sale strategice pe termen mediu, prin care s-au stabilit principalele direcţii ale dezvoltării sale:


- identificarea segmentelor de clienţi ţintă, în mod specific fiecărei perioade şi în consonanţă cu evoluţiile macroeconomice şi sectoriale;

- structurarea ofertei de produse şi servicii şi îmbunătăţire permanentă a acesteia;

- îmbunătăţirea normelor şi procedurilor de lucru ale băncii, măsura abordării  de  noi  activităţi,  perfecţionării  sistemului] informatic   şi   schimbărilor  informative   şi   de   reglemente intervenite;

- consolidarea fondurilor proprii, ca o premisă a asigurării unui nivel corespunzător de solvabilitate, a creşterii capacităţii băncii de a susţine afacerile importante ale clienţilor săi şi de a participa la scheme ample de finanţare;

- organizarea reţelei de unităţi pe principiul profitabilităţii, prin introducerea unui model propriu de evaluare.


Acestea au condus la câştigarea de către Banca Comercială Română a poziţiei de lider al sistemului bancar românesc.


Analiza S.W.O.T.

(Strenghts- Weaknesses- Opportunities- Threats)


Puncte tari


- cu o cota de piaţa de 25,9 %, Banca Comerciala Romana ocupa locul 1 pe piaţa serviciilor bancare romaâeşti. 

- in 2005 ajunge la un număr de 372 de unităţi (sucursale) si un portofoliu de 3.836.368 clienţi;

- efectele preluării de către Erste Bank  (conf. datelor agenţiei de rating Fitch) a îmbunătăţit ratingul băncii, de la perspective stabile la perspective pozitive, astfel BCR înregistrează  la nivelul anului 2005 un profit net de 178 mil. Euro reprezentând 35% din profitul net al sistemului bancar romanesc.

- BCR este prima banca din România care aplica înainte de termenul stabilit de BNR (2007) metode avansate de managementul riscurilor în concordanta cu recomandările UE.

- BCR este lider pe segmentul corporate banking.

- in 2006 preluarea BCR de către Erste Bank in septembrie 2006. 

- si-a consolidat puterea financiarã pe baza unei eficienþe crescute, având ca rezultat o creştere constantã a activelor, până la aproximativ 9 miliarde EUR.

- Creşterea importantei segmentului retail.

- la nivelul anului 2007 BCR este cea mai importanta instituţie bancara din România, gestionând active de peste 11 miliarde de euro. Banca are in prezent 474 sucursale si agenţii in întreaga tara si o reţea naţională de peste 1.300 ATM

- BCR a ajuns la aproape 2,2 milioane de carduri active,poziţionându-se astfel ca cel mai mare jucător pe aceasta piaţa.

- BCR are in prezent circa 500 de clienţi care primesc servicii de private banking.


Puncte slabe


- lichiditatea excesiva diminuează profitul bancar;

- În concordanta cu strategia IT pentru 2004 - 2005, se derulează o serie de proiecte menite sa asigure performantele necesare în domeniul comunicaţiilor, siguranţa si masurabilitatea cerute de dezvoltare.

- Un grad de previzionare ridicat Gestiunea prudenţială a riscului de credit.

- În Austria, pragul minim stabilit de Erste pentru accesul la servicii de private banking este de 300.000 euro, respectiv de 150.000 de euro in Cehia. În România, la BCR lucrează cu un prag de 75.000 de euro datorita riscului mare de a găsi prea putini clienţi cu lichidităţi bancabile suficient de mari.


Oportunitati


- aplicarea de  metode, politici si proceduri derivate din cele mai bune practici internaţionale, orientate spre îmbunătăţirea accesului IMM-urilor la finanţare, întrucât acest sector este considerat principalul motor al creşterii economice, creator de locuri de muncã şi coeziune socialã.

- continuarea extinderii reţelei de sucursale BCR

- Diminuarea activelor lichide pentru creşterea profitabilităţii băncii

- Strategii noi privind managementul lichiditătii, bazate pe modele simulate pentru asigurarea unei lichidităţii corespunzătoare pentru plata obligaţiilor băncii în orice moment.

- Dezvoltarea pieţei de capital

- Dezvoltarea platformei informatice moderne, centralizate, a BCR care garantează un management integrat, automatizat, rapid si eficace al informaţiilor.

- Îmbunătăţirea calităţii portofoliului de credite.


- Revizuirea politicilor care guvernează managementul riscurilor în BCR privind:

- profilul de risc prudential

- lichiditate

- solvabilitate

- profitabilitatea corespunzătoare

- sisteme de alocare a capitalului pe linii de afaceri.


- Optimizarea activităţii de vânzări de produse si servicii corporate prin reducerea costurilor

- Preocuparea pentru alinierea la cele mai bune practici naţionale si internaţionale pentru lansarea de produse noi, care sa satisfacă cerinţeletot mai sofisticate ale clienţilor.

- adoptarea unui plan agresiv de extindere a prezentei teritoriale pana la sfârşitul anului 2007 estimându-se un număr de 600 de unităţi BCR.

- conducerea BCR previzionează o creştere anuala cu cel puţin 40% a profitului BCR pana in 2009.


Amenintari


Concurenta  de pe piaţa de profil:

- BANCA ROMANA DE DEZVOLTARE - GROUPE SOCIETE GENERALE care reprezintă 15 la suta din totalul activelor bancare.

- RAIFFEISEN BANK

- ING BANK

- In 2006, BCR a fost devansată de BRD-SocGen, al doilea jucător de pe piaţa, care a ajuns la 600 de unităţi, după ce a deschis peste 250 de agenţii.

- Piaţa românească a serviciilor de private banking a început sa se contureze in ultimii ani, bănci precum ING, BRD, HVB sau Raiffeisen oferind astfel de servicii de top.

Niciun comentariu:

Cauta pe site