INTERNETUL Mijloc de informare in domeniul asigurărilor şi rasigurărilor


Scurt Istoric al Asigurărilor Românesti


Revoluţia Internet


Într-un mediu economic tot mai tehnologizat şi mai concurenţial, rapiditatea schimbului de informaţii reprezintă o cheie a succesului în afaceri. Noţiuni la mare vogă astăzi, precum economia digitală, afaceri în timp real sau globalizare, nu şi-ar fi găsit suportul în absenţa nemaipomenitelor facilităţi oferite de Internet.

          Revoluţia Internet, acum în plină desfaşurare în România, este considerată de experţi a fi cea a comerţului electronic şi a pieţelor virtuale. O piaţa pe Internet serveşte drept intermediar între cumpărători si furnizori, cumparătorilor oferindu-le mai mulţi potenţiali furnizori, iar pe furnizori conectându-i la o gamă mult mai largă de clienţi.

Asigurarile inainte de apariţia internetului


       Istoria asigurărilor în Romănia, a inceput să fie scrisă anterior anului 1871, prin manifestări ale protecţiei pe baze mutuale, ce au apărut in Transilvania încă din secolul al-XIV-lea. 

   În anul 1744 a apărut la Brasov, Casa de Incendiu, organizată prin fuzionarea a mai multor asociaţii mutuale.

În anul 1848 i-a fiinţă Institutul General de Pensii, organizaţie ce işi face apariţia tot la Braşov, ca asociaţie mutuală care asigura membrilor o pensie anuală.
   După tratatul de la Adrianopole din anul 1829, au apărut în Bucureşti, la Iaşi şi în porturile dunărene, reprezentante ale unor companii străine din Austria, Italia, Anglia si Ungaria. Aceste reprezentante practicau asigurări de transport, de incendiu şi asigurări de viaţa.
   Anul 1871 este un an de referinţă pentru asigurările din România, prin faptul că în luna martie, printr-un Inalt Decret Domnesc s-a infiintat prima societate de asigurări româneasca, DACIAcu un capital social de 3 milioane lei.
   În anul 1873, a fost creată a doua societate românească de asigurări, ROMÂNIA, cu un capital social de 2 milioane lei.
Aceste societăţi româneşti de asigurări, aveau ca membri fondatori şi ca membri în consiliile lor de administraţie, personaliatăţi marcante ale scenei politice, economice şi sociale din acea vreme.
În anul 1881, cele două societaţi româneşti de asigurări au fuzionat şi au creat o singură societate, DACIA - ROMÂNIA, care a devenit o societate puternică. 
   Un an mai târziu, s-a infiinţat, tot de către mari personalitaţi ale vieţii socio-politice şi economice, societatea NAŢIONALA, care avea un capital social de 3 milioane lei. 
   Urmare a creării acestor societaţi de asigurări şi a dezvoltării pieţei locale a asigurărilor, rând pe rând reprezentantele companiilor străine de asigurări au început să se retragă, cedându-şi portofoliile societăţilor româneşti.
În anul 1897, prin colaborarea cu Banca Marmorosch, a fost intemeiată la Brăila, societatea GENERALA, care era specializată în asigurările pentru transporturi maritime. Compania italiană "Assicurazioni Generali" din Trieste a participat la subscrierea capitalului societaţii GENERALA, ajutând-o pe aceasta să obţină recunoaşterea poliţelor si cedarea în reasigurare pe pieţele internaţionale de asigurări. Ulterior societatea GENERALA şi-a mutat sediul la Bucureşti şi şi-a diversificat portofoliul, inclusiv în domeniul asigurărilor de viaţa. În anul 1935, luând în considerare volumul de prime incasate, GENERALA se situa în fruntea societăţilor de asigurare din România.
   În anul 1906, s-a infiinţat societatea AGRICOLA, care practica în principal asigurări agricole dar şi alte tipuri de asigurări şi care a fuzionat în anul 1930 cu societatea FONCIERA din Cluj, formând societea AGRICOLA - FONCIERA.

   În anul 1911 s-a infiinţat societatea PRIMA ARDELEANĂ, iar în anul 1920 s-a creat societatea STEAUA ROMÂNIEI care, în anul 1932 a fuzionat cu societatea ANCORA. Compania formată în urma acestei fuziuni, a preluat în anul 1936 portofoliul corespunzător participaţiei româneşti la societatea PHOENIX din Viena, care era în lichidare.

În anul 1923, se înfiinţa la Chişinău societatea Vulturul, creată de foştii membri ai secţiunii de asigurări a Centralei Cooperativelor din Basarabia, cu un capital de numai 740 mii lei. 
În acelasi an (1923) a luat fiinţa societatea ASIGURAREA ROMÂNEASCĂ, cu un capital de 4 milioane lei şi care era specializată în asigurări de viaţa fără examinare medicală. Rezultatele din primele de asigurare obţinute de societate, au plasat-o în anul 1937 pe locul şase în cadrul societăţilor din acea perioadă.
   Asigurările practicate de societaţile de asigurare până la începutul Primului Razboi Mondial, erau  asigurări de incendiu şi asigurări de viaţă, asigurările de transport limitându-se numai la transporturile fluviale, iar asigurările împotriva grindinei s-au practicat foarte puţin timp şi la o scară foarte restrânsă.
   După Primul Razboi Mondial, au apărut încă 22 de societăţi de asigurare, dintre care unele erau succesoare ale societăţilor străine de asigurare: STEAUA ROMÂNIEI care a preluat portofoliul lui MUNCHENER; PRIMA ARDELEANĂ care a preluat portofoliul lui ERSTE UNGARISCHE şi ADRIATICA (societate italiană).

După anul 1927, Guvernul a autorizat înfiinţarea societăţilor străine în România, printre care şi NORWICHPHOENIX, STANDARD, SUN.

   În anii '30 activitatea economică şi activitatea de asigurări, au cunoscut cea mai mare dezvoltare, dezvoltându-se toate ramurile de asigurări care se practicau pe plan internaţional, numărul societăţilor de asigurare variând între 20 şi 24. 

   Izbucnirea celui de-al Doilea Razboi Mondial şi intrarea României în razboi, a condus la declinul activităţii de asigurări, astfel societăţile engleze CALEDONIAN - ROMANA, NORWICH UNION F.D. şi SUN INSURANCE LTD şi-au predat portofoliul socieaţii VATRA DORNEI şi şi-au încetat activitatea.
   După terminarea razboiului, în anul 1945, mai funcţionau în România numai 13 societăţi româneşti şi 5 reprezentanţe străine. Printre societăţile româneşti se numărau şi GENERALADACIA - ROMÂNIA, ASIGURAREA ROMÂNEASCĂ, STEAUA ROMÂNEASCĂ.

Societăţi româneşti colaborau cu societăţile cu capital străin, cu filialele sau reprezentantele pentru România ale societăţilor străine (din Italia, Anglia, Germania).

În anul 1942 odată cu apariaţia legii care reorganiza activitatea de

asigurare, Casa de Asigurări a Ministerului de Interne (apărută în anul 1915 şi reorganizată în anul 1936) s-a transformat în REGIA AUTONOMĂ A ASIGURĂRILOR DE STAT (R.A.A.S.) şi care practica toate categoriile de asigurări şi deţinea monopolul asupra asigurării bunurilor de stat şi comunale. Având în vedere faptul că R.A.A.S. era în proprietatea statului, regia presta numai servicii publice şi nu obţinea profit, astfel primele de asigurare erau sub nivelul primelor practicate de societăţile private de asigurări. R.A.A.S. 

   În aceiaşi perioadă au existat şi alte instituţii care primeau bunuri publice în asigurare: EFORIA BISERICII ORTODOXE (asigura bisericilor care erau in proprietate parohiale), CASA ARMATEI (asigura caii pe care îi folsea armata şi care erau în proprietatea statului) şi REGIA MONOPOLURILOR STATULUI - R.M.S. (asigura culturile de tutun pentru riscul de grindină).

 În anul 1949 REGIA AUTONOMĂ A ASIGURĂRILOR DE STAT s-a transformat în societate comercială de stat şi asigurări. 
  În urma naţionalizării, în anul 1948, societăţile de asigurare au trecut în proprietatea statului cu toate activele şi pasivele lor, iar instituţiile publice de asigurări au intrat de asemenea in noile structuri ale economiei planificate.
   În aceeaşi perioadă, capitalul sovietic şi-a făcut apariţia în diverse ramuri ale economiei, în domeniul asigurărilor creându-se societatea SOVROM - ASIGURARE.
   În anul 1952 s-a creat cu capital integral românesc, ADMINISTRAŢIA ASIGURĂRILOR DE STAT - ADAS, instituţie specializată în activitatea de asigurare, de reasigurare şi de comisariat de avarie. ADAS şi-a desfaşurat activitatea sub conducerea generală a Ministerului Finanţelor, pe baza unor decrete emise special pentru aceasta. Ministerul Finanţelor aproba regulamentele de funcţionare şi condiţiile generale şi speciale de asigurare, inclusiv tarifele de prime şi sumele asigurate la asigurările facultative. Numai riscurile care erau cedate în reasigurare, limitele reţinerilor proprii şi condiţiile reasigurărilor, erau stabilite de ADAS.
   Odată cu apariţia ADAS, asigurările au devenit monopol de stat, aceasta fiind singura instituţie din România care a practicat activitatea de asigurare/reasigurare. ADAS avea in obiectul de activitate asigurări obligatorii (prin efectul legii) şi asigurări facultative.
   Asigurările prin efectul legii, practicate de ADAS erau asigurări pentru bunurile care aparţineau cooperativelor agricole de producţie şi asociaţiilor intercooperatiste (inclusiv unitaţilor economice ale acestora), asigurări pentru bunurile care aparţineau persoanelor fizice, asigurări de călătorie pentru cazurile de accidente, asigurări de raspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule.
   Asigurările facultative încheiate de ADAS (în lei sau în valuta), în completarea celor prin efectul legii, erau asigurări de bunuri pentru

riscurile de avarie, distrugere, furt sau altele; asigurări de persoane pentru riscurile de invaliditate, deces, supravieţuire sau altele; asigurări de raspundere civilă, pentru riscurile de vătămare corporala sau deces de persoane, avarierea sau distrugerea unor bunuri şi alte pagube pentru care exista raspundere potrivit legilor în vigoare la acea dată. 

   Veniturile ADAS obţinute din primele de asigurare, pâna în anii '60, au fost preponderent din asigurări prin efectul legii, iar în anii '70 şi '80, portofoliul ADAS s-a modificat, încasările fiind obţinute în majoritate din asigurări facultative.

   În perioada 1955 - 1989, volumul primelor de asigurare încasate de ADAS, a crescut de 14,4 ori, în timp ce venitul naţional a crescut numai de 10,2 ori. 

   Fodurile de care dispunea ADAS erau urmatoarele: fondul statutar (200 milioane lei), fondul de rezervă, fondul mijloacelor fixe, rezerva de prime pentru asigurările de persoane şi alte fonduri speciale.

   Veniturile obţinute de ADAS erau folosite pentru acoperirea pagubelor provocate de calamitaţi sau accidente, pentru plata sumelor asigurate pentru asigurările de persoane, pentru acoperirea cheltuielilor în vederea formării şi administrării fondului de asigurare, pentru constituirea fondurilor de rezervă şi a fondurilor speciale şi pentru dezvoltarea societaţii.


După anul 1990:

Au apărut importante schimbări legislative care au condus la inlăturarea monopolului statului, apariţia multor societăţi de asigurare şi la stabilirea climatului concurenţial pe piaţa asigurărilor din România.

   Prin Hotarârea de Guvern nr. 1279 din 8 decembrie 1990 privind înfiintarea unor societăţi comerciale pe acţiuni în domeniul asigurărilor, care prevedea ca incepând cu data de 1 ianuarie 1991, sa se poată creea societăţi de asigurare ca societăţi comerciale pe acţiuni, astfel ADAS si-a incetat activitatea.

 Activul şi pasivul ADAS a fost preluat de către societăţile ASIGURAREA ROMÂNEASCĂ S.A., ASTRA S.A., şi agenţia CAROM S.A., înfiinţate prin prevederile aceleiasi Hotarâri. 

   Societatea ASIGURAREA ROMÂNEASCĂ S.A. a preluat activele şi pasivele aferente: asigurărilor facultative de viată, asigurărilor obligatorii, asigurărilor facultative de autovehicule şi altor asigurări.

   ASIGURAREA ROMÂNEASCĂ S.A. a preluat de la ADAS şi bunurile imobile care au fost incluse în capital.

   Societatea ASTRA S.A. a preluat activele şi pasivele corespunzătoare: societăţilor mixte (cu participarea ADAS) din stăinatate. 

   Agenţia CAROM S.A. a preluat activitatea privind constatarea daunelor, stabilirea şi plata despăgubirilor în cazul pagubelor produse în România, atunci când raspunderea revenea unor asiguraţi la societăţile de asigurare din străinatate şi în cazurile de pagube produse în străinatate de automobilişti români asiguraţi la societăţile de asigurare din România. 
   Aceste trei companii au fost create prin participarea statului de 100%,

această situaţie schimbându-se în anul 1991 când prin Legea nr. 58 din data de 14 august 1991 privind privatizarea societăţilor comerciale, 30 % din capitalul social al entităţilor economice a fost privatizat şi a trecut în administrarea Fondurilor Proprietăţii Private (înfiintate prin aceiaşi Lege).

   Prin Hotarârea Guvernului României nr. 1356 din 28 decembrie 1990 a fost îfiinţată BANCA DE EXPORT IMPORT A ROMÂNIEI S.A.

-          EXIMBANK, banca cu capital integral de stat, dar care şi-a început efectiv activitatea în aprilie 1992. Prin departamentul de asigurări - reasigurări, EXIMBANK practica asigurări pentru credite de export împotriva riscului de neplată la extern.

   În anul 1991, apare Legea nr. 47 din data de 16 iulie 1991 privind constiturea, organizarea şi funcţionarea societăţilor comerciale din domeniul asigurărilor. Prevederile Legii stipulau faptul că în România, activitatea de asigurare se desfăşoară prin intermediul societăţilor de asigurare, societăţilor de asigurare-reasigurare şi societăţilor de reasigurare şi de asemenea prin intermediul societăţilor de intermediere (agentii de intermediere).
    Legea reglementa faptul că societăţile comerciale din domeniul asigurărilor, trebuie să se constituie cu avizul prealabil al Oficiului de supraveghere a activităţii de asigurare şi reasigurare din Ministerul Economiei şi Finaţelor.

   Conform Legii, companiile care activau în domeniul asigurărilor, se puteau constitui ca societăţi pe acţiuni sau societăţi cu raspundere limitată.

      Prin Hotârea Guvernului României nr. 574 din data de 23 august 1991 privind atribuţiile OFICIULUI DE SUPRAVEGHERE A ACTIVITĂŢII DE ASIGURARE SI REASIGURRAE - OSAAR, se infiinţează organismul de supraveghere al pieţei asigurărilor, ca direcţie în cadrul Ministerului Finaţelor.

     Astfel în luna septembrie 1990 a fost infiinţată prima societate de asigurări cu capital integral privat din România, S.C. UNITA SRL, cu sediul la Timisoara. Activitatea societăţii UNITA a debutat în luna ianuarie 1991, prin practicarea asigurărilor mixte de viaţă cu acumulare de capital.

   În anul 2000 pachetul majoritar al societăţii a fost cumpărat de compania Wienner Staedtische din Austria, iar în portofoliul societăţii se regăsesc în prezent toate tipurile de asigurări. 

   Ulterior, apar alte companii cu capital privat, românesc sau/şi cu capital străin (ţinând cont de faptul că Legea nu permitea înfiinţarea unei societăţi cu capital integral străin), marea lor majoritate având sediile în Bucureşti :

• În anul 1992 se infiinţează societăţile AGRAS, ASIGURĂRI REASIGURĂRI ARDAF, ROUMANIE ASSURANCE INTERNAŢIONAL, etc.

• În anul 1993 se infiinţează societăţile ASIGURAREA ANGLO - ROMÂNĂ, GENERALA ASIGURĂRI (care în anul 1999 şi-a schimbat numele în GENERALI ASIGURĂRI), etc.

• În anul 1994 se infiinţează societăţile ASITRANS, ASIGURĂRI ION ŢIRIAC - ASIT (care in anul 2000 şi-a schimbat numele în ALLIANZ ŢIRIAC ASIGURĂRI, prin cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni de către compania ALLIANZ din Germania), ARINCO SOCIETATE DE ASIGURĂRI (care ulterior işi schimbă numele în INTERAMERICAN ROMÂNIA ASIGURĂRI), SAR TRANSILVANIA, etc.
• În anul 1995 se infiinţează societăţile ASIGURAREA POPULARĂ ROMÂNĂ (care în anul 2001 şi-a schimbat numele în ASIGURARE REASIGURARE AGI - ROMÂNIA, prin cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni de compania AGI din Germania), OMNIASIG (prin cumpărarea portofoliului societăţii MONDRAGON, înfiinţată în 1992), SARA - ASIG (care în anul 1996 şi-a schimbat numele în SARA MERKUR, prin cumpărarea pachetului majoritar de către compania MERKUR VERSICHERUNG din Austria), etc.
• În anul 1996 se infiinţează societăţile ASIBAN SOCIETATE DE ASIGURARE ŞI REASIGURARE, ATLASSIB SOCIETATE DE ASIGURĂRI (cu sediul la Sibiu), etc.
• În anul 1997 se infiinţează societatea Naţionala Nederlaneden Asigurări de Viaţă (care în 1998 îşi schimbă numele în Nederlanden Asigurări de Viaţă, iar în anul 2001 îşi schimbă numele în ING Nederlanden Asigurări de Viaţă), GARANTA, etc.
• În anul 1998 se infiinţează societatea OMNIASIG ASIGURĂRI DE VIAŢĂ, etc.
• În anul 1999 se infiinţează societatea COMMERCIAL UNION ASIGURĂRI DE VIAŢĂ, etc.
   În anul 1994 i-a naştere, la iniţiativa a treisprezece societăţi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România - UNSAR. În prezent UNSAR are ca membri, un număr de 21 de societăţi de asigurare - reasigurare.
   După anul 1990, pe piaţa românească a asigurărilor, au apărut foarte multe societăţi de intermediere în asigurări (în anul 2000 activând peste 800 de societăţi), care jucau rolul de agenţi dar şi de brokeri de asigurări (în fapt, brokeri de asigurare fiind numai câteva societăţi). Termenul "broker de asigurare" a fost introdus de Legea 32/2000 privind societăţile de asigurare şi supravegherea asigurărilor.
   La inceputul anului 2002, erau autorizate să funcţioneze 105 societăţi de brokeraj în asigurări, printre care şi câtiva mari brokeri internaţionali ca MARSH, AON, GRAS SAVOYR, etc.

  Prin apariţia Legii 32 / 2000, se infiinţează Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, organism independent, autonom, finanţat de societăţile de asigurare, cu rol de reglementare, control şi supraveghere a pieţei asigurărilor. Comisia de Supraveghere a Asigurărilor este condusa de Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, format din cinci persoane (un preşedinte, un vicepreşedinte şi 3 membri).

   Membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor sunt numiţi de Parlamentul României, la propunerea comisiilor pentru buget, finaţe şi bănci ale Senatului şi Camerei Deputaţilor şi sunt aleşi cu un mandat de 5 ani pentru preşedinte si de 4 ani pentru vicepreşedinte.
   Primii membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor au fost numiţi în luna iulie a anului 2001.


Internetul ca nou mediu de business


·        Implementarea la nivel global.
·        E-business pe piaţa românească.

Implementarea la nivel global:
Conform unui studiu realizat de către Nua Internet Surveys şi publicat în The Economist Magazine, pe tot globul pământesc există 332,73 milioane de utilizatori cu acces la Internet.

Cifre statistice pe zone geografice

Zona geografică
Cifre statistice
Africa
2,77 mil. utilizatori
Asia/Pacific
75,5 mil. utilizatori
Europa
91,82 mil. utilizatori
Orientul Mijlociu
1,90 mil. utilizatori
Canada/USA
147,48 mil. utilizatori
America de Sud
13,19 mil. utilizatori

Un alt sondaj efectuat de catre Media Controlle atesta că, cei mai mulţi utilizatori au acces la Internet la serviciu (35%), acasă 27%, 15% atât acasă cât şi la serviciu, iar 23% apeleaza la Internet Café-uri pentru a naviga.

E-bussines pe piaţa românească:

                Internetul a devenit în ultimii ani o unealtă puternică pentru succesul în afaceri, fiind o soluţie profitabilă fată de resursele limitate ale oricărei companii.
 Anumiţi experţi afirmă că: cine nu investeste astăzi în Internet, mâine poate ieşi din afaceri –ON LINE BUSINESS OR OUT OF BUSINESS.
         În România, în anul 1999 Internetul era folosit de aproximativ 300.000 de conturi, iar dacă socotim că un cont este folosit simultan de 1000 de persoane ( ex. firme precum MobiFon), numărul de utilizatori români a fost estimat la 650.000.
¨     Studiu de piaţa - efectuat de compania Roland Berger Strategy Consultants relevă faptul că, în decembrie 2000, în România existau 33 de utilizatori de Internet la mia de locuitori. O caracteristică importantă a pieţei IT românesti este rata accentuată a creşterii numărului de utilizatori de Internet (83% în anul 2001), preconizându-se că pâna în anul 2003 numărul utilizatorilor să se ridice la 1 800 000 fată de 750 000 în 2002.
¨     Conferinţe IT -  alegerea tematicii “Internetul ca un nou mediu de business” pentru una dintre conferinţele organizate de IDG România la ROCS s-a impus din necesitatea de a evidenţia preocupările şi realizările companiilor românesti în acest domeniu, în scopul comunicării mai eficiente, integrării infrastructurilor şi abordării de noi pieţe de desfacere.
   Tematica prezentărilor de la această conferinţă a ilustrat vastele resurse     oferite de Internet şi de comunicarea on-line pentru dezvoltarea  relaţiilor de afaceri. Sub acest aspect, acest nou mediu de business oferă o sansă extraordinară atât firmelor mici şi mijlocii, care au astfel posibilitatea să beneficieze de resursele globale ale Internetului, cât şi pentru marile corporaţii.


Migrarea afacerilor pe internet prin comerţ electronic:
În ultimii doi ani conceptul de „e-intelligence” a determinat o noua revoluţie a modului în care se fac tranzacţiile via Internet.
 E-Intelligence: este un concept nou, promovat de firme ca SAS Institute sau    Computer Associates, reprezentând valoare adaugată sub forma informaţiilor care ajută companiile sa-şi sporească profiturile din operaţiuni e-business, determinând relaţii avantajoase cu clienţii şi un răspuns personalizat.
Ø     Ajută nu doar la vizualizarea tranzacţiilor de pe piaţa ci şi la înţelegerea acestora, având drept rezultat imbunătăţirea ratei de transformare a vizitelor pe site-urile Web în vânzări sau tranzacţii şi organizarea informaţiei care duce la perfectarea tranzacţiei asfel încat să fie accesibilă printr-un număr minim de click-uri.
Ø     Poate oferi soluţii pentru rezolvarea problemelor apărute în realizarea unei relaţii reciproc avantajoasă şi profitabilă pe Web, adăugând informaţii preţioase sistemelor operaţionale, care fac posibile tranzacţiile pe Web şi inbunătăţind semnificativ profitabilitatea site-urilor de Web.  
Ø     Reprezintă un element vital pentru companiile care fac vânzări pe Internet competiţia aflându-se în acest caz, doar la un click distanţă.
Loialitatea faţă de o anumită marcă este foarte scăzută pe Web, unde utilizatorul se poate duce imediat la site-ul concurenţei dacă acolo poate găsi mai repede ceea ce caută.
Ø     Joacă un rol esenţial în satisfacerea clientului, experienţa pe Internet devenind parte integrantă a mărcii vândute prin site-uri.
Ø     Reprezintă o parte integrantă a pieţelor virtuale.
Ø     Se poate constitui într-un beneficiu adus pe de o parte, ambelor parţi implicate în tranzacţie, atât furnizorilor, cât şi cumpărătorilor, iar pe de altă parte creatorilor pieţelor virtuale.
Spre exemplu, e-intelligence ajută cumpărătorii în evaluarea riscurilor la care se expun în relaţia cu furnizorii, pe aceştia din urmă, ajutându-i în evaluarea produselor care pot fi oferite şi pe alte canale decât cele tradiţionale.


Prezenţa pe Internet a firmelor de Asigurări-Reasigurări din
România



La ora actuală, firma care nu-şi crează o imagine dinamică, inovativă, deschisă către viitor şi cu caracter global, nu are nici o şansă.
    Internetul este cu siguranţă unul dintre cele mai ieftine medii ale marketingului-mixt al unui intreprinzător.
    Prezenţa pe internet a firmelor de asigurări şi reasigurări imediat după anul 1990, nu a intârziat să apară , această politică de marketing fiind adoptată de tot mai multe firme din acest domeniu.

 Internetul - partenerul publicităţii convenţionale:

Firmele de Asigurări şi Reasigurări folosesc internetul ca parte integranta a politicii lor de marketing; deoarece el nu inlocuieşte vechile forme de comunicare ci optimizează şi se profilează în calitate de purtător de informaţie şi detalii extrem de complexe, fiind în prezent cea mai rapidă posibilitate de a face o comandă şi a primi răspuns.
    Astfel, din statistici, reiese că, în ultima perioadă, mai mult de jumătate din firmele de asigurări-reasigurări deţin un site propriu de difuzare a serviciilor.
    17 aprilie 2002 – prezenţa pe internet a firmelor din domeniul asigurărilor este în număr de 27, dintre care 19 deţin un site propriu iar restul sunt evidenţiate ori prin prezenţa casuţei poştale de e-mail ca mijloc de comunicare cu utilizatorii internet, ori prin simpla specificare a adresei poştale normale.


Site-uri ce promovează piaţa Asigurărilor din România :

       Pe internet  întâlnim numeroase site-uri ce susţin piaţa asigurărilor din România sub o forma sau alta.

Tipuri de site-uri:

-         individuale
-         ce închiriază spaţiu publicitar
-         cu spaţiu publicitar gratuit
-         forum
-         târg virtual
-         revistă de profil

Site-uri individuale:
         Site-uri ce apartin firmelor de asigurări, ce sunt de obicei lidere pe piaţa asigurărilor din România. Aceste site-ri individuale promovează prin conţinutul lor complex, pachetul de informaţii ce îi sunt necesare utilizatorului pentru a alege  firma respectivă ca reprezentant al asigurărilor sale.

Site-uri ce închiriază spaţiu publicitar:
         Aceste site-uri aparţin în genere aceluiaşi domeniu de activitate sau domeniului economic, contribuind la promovarea site-urilor individuale sau a informaţiilor despre societăţile de asigurări ce nu detţn un site propriu.

Site-uri ce oferă spaţiu publicitar gratuit:
         Sunt cele mai frecvente site-uri alese de agenţiile de asigurări pentru a testa piaţa asigurărilor on-line în eventuala concepere a unui site individual de promovare al pachetului de informaţii deţinute. Prezenţa pe aceste site-uri este avantajoasă din punct de vedere al fluxului de utilizatori, indeosebi de faptul că de obicei astfel de site-uri deţin gratuităţi pentru serviciile postale. În schimbul completării unui formular, ce participă prin înregistrarea sa la furnizarea de informaţii şi creării de statistici a respectivului site, beneficiezi de spaţiul necesar promovării propriei firme.

Forum:
         Este infiinţat de obicei cu ajutorul sprijinului mai multor companii de profil, beneficiază de o puternică mediatizare prin mijloacele normale de publicitate (mass-media, tv), site-ul contribuind semnificativ prin prezentarea  evenimentelor importante pe plan naţional dar mai ales internaţional.


Prezenţa firmelor de asigurări la targurile virtuale:
         Prin simpla înscriere  la târgul virtual, o agenţie de asigurări se face automat cunoscută internaţional, acest gen de site-uri fiind reprezentante ale ţării de origine,  prezenţa sa este facută nu doar prin simpla regăsire a denumirii firmei, ci şi a informaţiilor adiacente ce definesc oferta proprie firmei.

Lansarea on-line a revistelor de profil:
         Datorită prezenţei lor sub această formă, electronică, aduc un plus de informaţie utilizatorului ce doreşte informaţii mai aprofundate, ce ţin de istoricul societaţilor de asigurări sau de situaţia financiară a acestora.


Lista firmelor de asigurări prezente pe Internet:

Firme deţinătoare de site-uri:
·        AIG Life Asigurări SA
·        ALLIANZ Tiriac Asigurări SA
·        Asigurarea ANGLO – ROMÂNĂ SA
·        ARDAF SA
·        ASIMED SA
·        ASITRANS Asigurări – Reasigurări SA
·        ASTRA SA
·        ATLASSIB Societate de Asigurări SA
·        COMMERCIAL UNION România SA
·        GARANTA SA
·        GENERALI Asigurări SA
·        GLOBAL Asigurări SA
·        Grupul de Asigurări Român “GRUPUL AS” SA
·        ING Nederlanden Asigurări de Viaţă SA
·        MERCURI Internaţional SA
·        OMNIASIG SA
·        Roumanie Assurance Internaţional SA
·        SAR Transilvania SA
·        SARA MERKUR SA
·        UNITA SA

Firme deţinătoare numai de casuţă poştală electronică –  e-mail:
·        AIG România SA
·        INTERAMERICAN SA
·        IRASIG SA

Firme prezente numai prin specificarea adresei poştale normale:
·        AGRAS SA
·        ASIBAN SA
·        ASIROM SA
·        Compania Internaţionala de Asigurări SA
·        MEDITERRANEA Assicurationi SA
·        METROPOL SA
·        NAŢIONALA SA
 


·        Cele mai vizitate site-uri individuale

ING Nederlanden- www.nederlanden.ro
ING Nederlanden, lider pe piaţa asigurărilor, a selectat compania KPNQwest ca furnizor de servicii de conectare la Internet şi găzduire a aplicaţiilor şi site-urilor proprii. Soluţia oferită de KPNwest asigură pentru ING Nederlanden satisfacerea a două tipuri de nevoi:
-ca soluţie de comunicaţie, KPNQwest asigură suportul de comunicaţie de date şi raportare zilnică între birourile teritoriale ale clientului şi sediul central de la Bucuresti;
-ca infrastructura de gazduire, KPNQwest asigură prin DataCentre-ul din Bucuresti un mediu securizat, fiabil, scalabil şi cu viteză de comunicare de 10 Mb/s pentru găzduirea site-urilor şi a aplicaţiilor bazate pe web ale ING Nederlanden.

ALLIANZ Ţiriac Asigurări S.A – www.allianztiriac.ro
    Oferă asigurări de viaţa, auto, casco auto, asigurarea de răspundere civilă auto, RCA, clădiri şi conţinut. Pentru prima dată în România: asigurări on-line.

ARDAF SA- www.ardaf.ro
15 feb./2001 Ţinând cont de posibilităţile actuale de asigurare on-line, ARDAF a integrat campania RCA 2001 în site-ul propriu, oferind vizitatorilor un nou canal pentru lansarea comenzii de încheiere a asigurării obligatorii auto pentru anul 2001, pe baza formularulului electronic al declaraţiei de asigurare.
În site-ul ARDAF se pot găsi informaţii legislative (inclusiv tarifele impuse prin lege) precum şi calculul on-line al primei de asigurare. Pentru urmatoarea campanie RCA societatea doreste să realizeze o reala vânzare on-line


SARA MERKUR SA – www.saramerkur.ro

             Câştigătoarea marelui premiu pentru "Cel mai bun produs de asigurări de viaţă al anului 2000" şi aflată pe un onorant loc trei în clasamentul companiilor care practică asigurări de viaţă, SARA MERKUR SA se află într-un continuu proces de înnoire. 


GENERALI Asigurări S.A – www.generali.ro
1 octombrie 2001 - Sub deviza "Asigurarea fară frontiere", societatea de asigurare-reasigurare româno-italiană GENERALI Asigurări S.A. a lansat
site-ul propriu, care a fost gândit ca o metodă rapidă şi eficientă de comunicare, oferind astfel posibilitatea clienţilor actuali şi potenţiali de a cunoaşte, atât istoria şi evoluţia companiei, cât şi produsele de asigurări oferite.


Firme de consultanţa şi brokeraj în asigurari:
·        Romasig 
·        BrokerAsigurări OnLine  
·        Marsh (Romania)

Ghid on-line al asigurărilor:
·        www.asigura.ro – Primul ghid on-line al asigurărilor din România

 

·        Site-ul revistelor de profil:

Media XPRIMM- www.primm.ro
19iunie 2001- Firma Media XPRIMM, care a pus la dispoziţia publicului prin intermediul site-ului  www.1asig.ro, pe lângă topurile cu privire la operatorii de pe piaţa de asigurări autohtona şi un sistem de calcul şi comandă on-line pentru cele mai solicitate tipuri de asigurări

 

·        Târguri virtuale de asigurări:

Târgul Virtual al României – www.smartmarket.ro

·        Forum:

FIAR – Forumul Internaţional de Asigurări – www.fiar.ro
Înfiinţat în  anul 1998 - FIAR este organizat în cadrul Programului EDAS (EDucaţie pentru ASigurări), iniţiat şi coordonat de Media XPRIMM şi beneficiaza de sprijinul principalelor companii de asigurare din România.
FIAR se înscrie în seria manifestărilor internaţionale care au ca scop promovarea imaginii României.

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurări din România (UNSAR) – www.unsar.rodeţinatorul unui site de importanţă majoră în vehicularea informaţiilor pe piaţa asigurărilor.
         Este unul dintre puţinele site-uri de internet ce deţine o bază de date completă în domeniul asigurărilor, date ce sunt actualizate la perioade scurte de timp, oferind utilizatorilor o imagine destul de clară asupra pieţei asigurărilor.
Informaţiile gestionate prin intermediul bazelor de date permit stabilirea de statistici pe anumite categorii de asigurări, prin aceasta metodă, utilizatorul având acces la o gamă  mai largă de informaţii, detalii ce contribuie la alegerea asiguratorului optim de către utilizator.
 

Asigurarile on-line

Cum funtioneaza sistemul de asigurari on-line:

1.     Utilizatorul consultă lista cu poliţele de asigurare disponibile în site.
2.     Se află, prin intermediul calculatorului de poliţe, cât costa tipul de asigurare               care vă interesează.
3.     Se trimite  comanda electronica la societatea de asigurare aleasă.
4.     Clientul este contactat în cel mult 24 de ore de către un agent al companiei de asigurare preferate.


Site-uri reprezentative:

www.1asig.ro - site-ul Pieţei Asigurărilor din România are in componenţa sa:
Ø     Calculator de poliţe de asigurare.
Ø     Criterii de selecţie a asiguratorului.
Ø     Selector geografic.
Ø     Topul companiilor de asigurare.
Ø     Informaţii despre piaţa asigurărilor din România
Ø     Serviciu de asistenţa on-line pentru asigurari de tipul: raspundere civilă auto, casă, medicală, călătorie, carte verde, locuinţă, bunuri, sănătate, viaţă.
Ø     Inchiriază spaţiu publicitar sub formă online firmelor :
Ø     ASTRA
Ø     ALLIANZ ŢIRIAC 
Ø     ASIBAN
Ø     LUKOIL ASITO

www.astra.ro – Tipuri de asigurări prezente pe site: asigurari - auto, viaţă, casco a, de raspundere civila auto, RCA, clădiri şi conţinut.
www.saramerkur.ro - Societate de asigurări româno-austriacă, promovează on-line  produsul de asigurare de viaţă - INSTANT

www. asig.ro – Asigurări on-line
·        Casco
·        De răspundere Civila Auto
·        Carte Verde
·        Medicale pentru călătorii în străinătate
·        De bunuri
·        De locuinţă.
Clientul beneficiază de livrare gratuită.











Conceptul ce va revoluţiona piaţa asigurărilor din România

 Cumpărături pe internet folosind cardul de credit:
·        CARDUL DE CREDIT: posesia unui card de credit deschide noi posibilitati de utilizare a resurselor financiare, cumparand orice doriti si de oriunde, cu o simpla semnatura.
Instrument de plata on-line: Cu ajutorul card-ului se pot efectua cumpărături on-line, de preferat utilizând o legătură securizată, astfel încât PIN-ul cardului să nu poata fi citit de nimeni.

 Apariţia recentă a unicului site de asigurări cu plată on-line:
www.asigurari-online – Prima pagină din România unde se vor putea efectua plăţi on-line.
Ø     singura firmă prezentă pe această pagina este, deocamdată – Societatea de Asigurare şi Reasigurare OMNIASIG

Avantajele prezenţei pe internet a firmelor de asigurari-reasigurări:
Ø     Site-ul este un excelent loc pentru ca potenţialii clienţi să cunoască pachetul de informaţii al firmei.
Ø     Posibilitatea maximizării vânzărilor.
Ø     Conţinutul site-ului se poate schimba uşor şi oricând, odată cu schimbările din ofertele promovate.
Ø     Costurile sunt de sute de ori mai scăzute decât formele clasice de publicitate.
Ø     Estimarea creşterii numărului utilizatorilor de internet în următorii 5 ani de 400 de ori.
Ø     Construirea unei imagini mai bune a firmei, cu costuri minime, mai ales dacă se doreşte promovarea afacerii peste hotare.

Avantajele clienţilor ce apelează la asigurările on-line derivă din:
Ø     economie de timp - clientul nu-şi va mai irosi timpul deplasându-se de la o societate de asigurare la alta;
Ø     economie de bani - nu va cheltui bani cu convorbiri telefonice şi faxuri;
Ø     disponibilitate permanentă - poate obţine informaţii 24 de ore din 24, 7 zile din 7;
Ø     usurinţa de a alege - prin consultarea ofertelor mai multor companii de asigurare;

         Vânzările de poliţe on-line se află în stadiu incipient în România, dar multe companii îşi îndreaptă din ce în ce mai mult atenţia spre e-business.
Potrivit raporului efectuat de  Swiss Re, asigurările on-line vor câstiga pâna în anul 2005 o cotă de piaţa de 5-10% în SUA si 3-5% în Europa.
   Specialiştii Swiss Re consideră că e-business va permite companiilor nou intrate pe piaţa de asigurări să evite procesul costisitor si greoi de formare a unei retele de vânzări stabile, în timp ce companiile existente pe piata vor putea sa-si restructureze cu usurintă sistemul de distribuţie şi să-şi formeze echipe de vânzări on line.


Referate

Niciun comentariu:

Cauta pe site