Analiza SWOT ADIDAS (la momentul preluării firmei de către Louis Dreyfus)

Puncte tari

Imaginea de marcă;
Poziţia firmei pe piaţa europeană (leader de piaţă);
Gama diversificata de produse (încălţăminte şi îmbrăcăminte), ambele cu contribuţie importantă la venituri;
Licenţe în ţări cu restricţii la importuri;
Canale de distribuţie variate;
Departament de cercetare şi dezvoltare foarte bun.

Puncte slabe

 
n Lipsa comunicării interne, birocraţia şi managementul turbulent;
n Lipsa unor activităţi de marketing coerente şi a promovării mărcii si produselor (un singur ad TV pe an);
n Imaginea slabă şi cota mică de piaţa de pe piaţa Statelor Unite;
n Pierderea cotelor de piaţă in Franţa, Marea Britanie şi Spania;
n Profitabilitatea redusă
n 90% din venituri provin din produsele de bază
n Marca nu era privită ca una la modă, şi nu avea o imagine bună printre femei şi copii;
n Termene de livrare îndelungate.

Oportunităţi

 
n Globalizarea pieţelor şi dezvoltarea comerţului internaţional;
n Dezvoltarea unei imagini de marcă de modă;
n Tendinţa din „cultura urbana” de utilizare a încălţămintei şi îmbrăcămintei pentru sport ca haine de zi sau ca modă urbană;
n Creşterea cotei de piaţă în Statele Unite;
n Creşterea pieţei de articole sportive cu 28%; creşterea numărului de femei care practică sport recreaţional; dezvoltarea sporturilor recreaţionale şi creşterea numărului de practicanţi;

Ameninţări


n Intrarea concurenţei (Nike şi Reebok) pe pieţe speciale si ocuparea nişelor de piaţă;
n Dezvoltarea de noi sporturi, dezvoltarea sportului în general poate atrage noi competitori pe această piaţă;
n Sub 20% din totalul încălţămintei se vinde pentru sport, majoritatea fiind încălţăminte normală;
n Acţiunile puternice de marketing şi promovare ale concurenţei (Nike şi Reebok) pe piaţa copiilor şi a adolescenţilor;
n Cei care produceau sub licenţă pot alege sa nu mai producă sub marca Adidas.

STILUL DE LEADERSHIP

“La Adidas cred că i-am convins pe oameni să mă urmeze implicit, pentru că duceau lipsa unui leader de când Horst Dassler a murit in 1997...

Îi tratez pe toţi oamenii în acelaşi mod, ceea ce, în special pentru o companie germană este neobişnuit...

Eu sunt cel mai rău vorbitor din lume; dacă mă analizez, cred ca nu am multe calităţi pe care şcoala de business le consideră necesare pentru un leader...

Cred ca sunt un excelent motivator unu-la-unu – scuze, un bun motivator. Ca să îmi fac un compliment, ştiu să ascult oamenii.

Întotdeauna le spun ca pot să facă greşeli; în modul acesta învaţă. Însă întotdeauna să vină la mine dacă au făcut o greşeală. Vom încerca să o rezolvăm. Dar să nu îmi facă o surpriză urâtă când este prea târziu să mai facem ceva.”

Punctele tari

nume in industria financiara construit prin propriile forte

independent

in 1981 părăseşte afacerea familiei si activează pe cont propriu, încercând sa îşi croiască propriul drum in lumea afacerilor;

vizionar

un fler deosebit pentru afaceri. In 1993 cumpăra 15% din acţiunile companiei Adidas, companie pe care cei mai mulţi o considerau in declin si băncile o declaraseră deja pierduta;

bun negociator

reuşeşte sa salveze Satchi&Satchi, “cumpărând” continuu timp de la furnizori si reuşind sa aducă infuzii de capital

spirit de echipa


atitudine relaxat, apropiata de cei cu care lucrează. Impune aceasta atitudine si la Adidas, schimbând radical strategia de management si renunţând la valoarea teoretica a funcţiilor si punând accentul pe rezultate;

team leader


se identifica cu propria echipa, lucrează cu ei, pentru ei si îşi motivează angajaţii sa muncească pentru un scop al companiei cu care ei sa se identifice. Nu îşi impune părerile prin forţă, negociază cu echipa

spirit ridicat de competiţie


spirit obiectiv si practic – crede in ceea ce practica a demonstrat, rămâne obiectiv in business si are curajul de a lua decizii care pentru cei mai mulţi păreau iniţial controversate, pentru a atinge obiectivele companiei. Exemplul grăitor in acest caz este concedierea întregului management de la Adidas si angajarea unor oameni tineri, din diferite parţi ale lumii, capabili sa înţeleagă aşteptările actuale ale pieţei si să răspundă prompt.


Puncte slabe

spirit ridicat de competiţie


ascunde aceste porniri in spatele unei atitudini prietenoase, dar nu îşi poate controla reacţiile atunci când înfrângerea este evidenta

ambiţie exagerata


aşteaptă victoria in orice competiţie si impune acest stil in fiecare companie in care lucrează. Îşi împinge propriile limite si pe ale celorlalţi pentru a-şi apăra numele si aura de învingător.

Oportunităţi


zonele de nişă


Dreyfus înţelege piaţa si caută zonele de nisa, aşa cum a procedat si in cazul companiei IMS, care, datorita acestei politici, a avut o creştere considerabila in cei 5 ani, de la numirea sa ca CEO si pana la vânzarea firmei
 

marketing


Dreyfus este conştient ca pierderile colosale pe care le suferise Adidas in ultimul deceniu se datorau pierderii contactului cu piaţa. Adidas pierduse in perioada din urma contractele de publicitate cu sportivi de marca si uitase sa se adreseze pieţe, care devenise din ce in ce mai deschisa la campaniile de promovare a produselor. Dreyfus dublează bugetul de marketing si începe o campanie agresiva de promovare a brandului.;
 

manufacturing


pierderile Adidas se datorau in special costurilor ridicate de producţie, deoarece fabricile sale erau in Europa, unde forţa de munca era cu mult mai scumpa decât in Asia. Nike si Reebok, profita de piaţa asiatica, îşi deschid fabrici acolo, au costuri de producţie mici si acest lucru se reflecta si in preturi. Adidas nu poate tine pasul cu competiţia si pierde cota de piata in US, de la 75% in anii 70 la 1.9% in anii 90
 

diversitatea


înţelege “forţa” diversităţii si cat de greu poate cântări in piaţa o companie cu competente multiple. Adidas cumpără Salomon si astfel pătrunde pe o noua piaţă, căreia nu putea sa i se adreseze cu propriile produse

Ameninţări


învinşii


ameninţarea in cazul lui Dreyfus poate veni din partea celor pe care a avut curajul sa îi infrunte si chiar sa îi înlăture din calea spre reuşita unei afaceri, aşa cum a fost cazul la Adidas.


Analize S.W.O.T.


Referate

Niciun comentariu:

Cauta pe site