1. Functia de previziune reprezinta ansamblul de procese de
munca prin care se determina principalele obiective ale firmei si
determinarea resurselor prin care se vor îndeplini aceste obiective
previzionate.
2. Functia de organizare reprezinta ansamblul de procese de
management prin care se stabilesc componentele (timpi, miscari,
operatii, lucrari, servicii, etc.) si gruparea acestora pe posturi in vederea
realizarii obiectivelor in cele mai bune conditii (ex. de organizare:
organigrama, operagrama, etc.)
3. Functia de coordonare reprezinta ansamblul de procese de
munca prin care se armonizeaza deciziile si actiunile personalului
firmei pentru indeplinirea previziunilor si organizarii stabilite anterior.
(optim: coordonare eficace ->
comunicari adecvate la toate nivelurile de management)
Tipuri de coordonare:
bilaterala -> se desfasoara intre manager si subordonat (ex:
feed-back)
multilaterala ->se desfasoara intre manager si mai multi
subordonati (ex: sedinta)
4. Functia de antrenare reprezinta ansamblul proceselor de
munca prin care se determina personalul firmei sa contribuie la stabilirea si
realizarea obiectivelor previzionate pe baza factorilor care ii motiveaza.
Fundamentul antrenarii il
reprezinta MOTIVAREA.
MOTIVAREA se poate aplica
in 2 moduri:
Motivare pozitiva – prin
amplificarea satisfactiilor;
Motivare negativa – prin
amenintarea personalului cu reducerea satisfactiilor daca nu realizeaza
sarcinile si procesele de munca (ex: amenintarea cu concedierea, penalitati la
salariu)
Antrenarea are cel mai important
rol deoarece calitatea antrenarii caracterizeaza eficientizarea
celorlalte functii ale managementului.
Pentru o antrenare eficace –
motivarea trebuie sa intruneasca simultan mai multe caracteristici:
sa fie complexa – trebuie
utilizata combinat (ex: stimulare moral spirituala + stimulare economica);
sa fie diferentiata –
trebuie sa tina cont de caracteristicile fiecarei persoane;
sa fie graduala – o
nevoie (necesitate) de rang inferior trebuie sa fie satisfacuta inaintea uneia
de rang superior.
5. Functia de control – evaluare – reprezinta ansamblul de
procese prin care performantele firmei sunt masurate si comparate cu
obiectivele stabilite anterior (previzionate).
Procesele de evaluare-control
sunt:
- masurarea realizarilor;
- compararea realizarilor;
- determinarea cauzelor;
- efectuarea corecturilor
Pentru ca procesul de
evaluare sa fie eficient – controlul trebuie sa fie continuu si trebuie sa aiba un caracter
preventiv.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu