Concurenta definitie, tipuri de concurenta

Concurenta definitie- in general prin concurenta sunt intelese ansamblul relatiilor dintre toti agentii economici care actioneaza pe aceeasi piata, cu scopul realizarii propriilor interese, in conditii de libertate economica.

Concurența este o situație în care mai mulți agenți economici (companii, producători, furnizori etc.) își dispută aceeași piață sau aceeași clientelă, prin furnizarea de produse sau servicii similare. Scopul acestor agenți economici este de a obține o cotă cât mai mare din piața respectivă.


Tipuri de concurenta


Concurenta perfecta


Concurența perfectă - este caracterizată prin faptul că există un mare număr de agenți economici care produc sau furnizează un produs sau serviciu identic sau similar. În această situație, niciun agent economic nu poate influența prețul pieței. Formula de calcul pentru cererea pieței este Q = a - bP, unde Q reprezintă cantitatea de produs cerută, P reprezintă prețul produsului, iar a și b sunt constante.


Exemplu: 

producția de grâu, unde există o mulțime de fermieri care vând grâu identic pe piața locală.


Monopol

Monopolul - este caracterizat prin faptul că există un singur agent economic care produce sau furnizează un anumit produs sau serviciu și nu există substituenți. În această situație, agentul economic poate controla prețul pieței și poate obține profituri mari. 

Formula de calcul pentru cererea pieței este: 

Q = a - bP

unde: 

Q reprezintă cantitatea de produs cerută

P reprezintă prețul produsului

a și b sunt constante.


Exemplu: 

producția și vânzarea de electricitate într-un oraș în care există un singur furnizor de energie electrică.


Oligopol

Oligopolul este un tip de concurență în care există doar câțiva agenți economici (de obicei între 2 și 10) care controlează o piață și oferă produse sau servicii similare sau identice. În această situație, agenții economici pot fi foarte interdependenți, ceea ce înseamnă că deciziile unui agent economic pot influența profiturile și cotele de piață ale celorlalți agenți economici.


Oligopolul poate fi caracterizat prin comportamentul strategic al agenților economici, care încearcă să-și maximizeze profiturile prin intermediul acțiunilor lor. Aceste acțiuni pot include stabilirea prețurilor, îmbunătățirea produselor sau serviciilor oferite, promovarea agresivă a mărcilor lor sau desfășurarea de activități de cercetare și dezvoltare pentru a inova și a se diferenția de concurență.


Formula de calcul a cererii pieței în oligopol poate fi diferită în funcție de interacțiunile dintre agenții economici și de gradul lor de interdependență. În general, se pot folosi modele matematice complexe pentru a modela comportamentul și interacțiunile dintre agenții economici într-un oligopol.


Exemplu: 

piața producției de mașini, unde există câțiva producători mari care oferă produse similare și care își controlează prețurile și cotele de piață prin intermediul strategiilor lor de marketing și inovare.


Bilaterala

Concurența bilaterală - este caracterizată prin faptul că există doi agenți economici care concurează între ei pentru a obține un avantaj competitiv.


Potentiala

Concurența potențială - este o situație în care există posibilitatea apariției unui nou agent economic pe o anumită piață, ceea ce poate influența comportamentul celorlalți agenți economici existenți.


Acestea sunt cele mai comune tipuri de concurență, însă există și alte tipuri de concurență, cum ar fi concurența spatială sau concurența intrasectorială.


Niciun comentariu:

Cauta pe site