Fizica clasa a 10-a probleme rezolvate
Conţinuturi
|
Sarcini
de învăţare
|
1. Elemente de termodinamică
|
|
1.1. Noţiuni
termodinamice de bază
|
·
care sunt mărimile
cararacteristice structurii discrete ale substanţei şi cum se definesc (masă
moleculară, masă moleculară relativă, masă molară volum molar, numărul lui Avogadro
·
să definească: sistem
termodinamic, parametri de stare, grade de libertate, starea unui sistem
termodinamic, proces termodinamic, echilibru termodinamic
·
să facă distincţie între contact mecanic şi contact termic
·
să definească principiul
zero al termodinamicii
·
care sunt părţile
componente ale unui termometru şi cum funcţionează acesta
|
1.2.
Calorimetrie
|
·
cu ce se ocupă calorimetria
·
care sunt principiile calorimetriei
·
ce este un calorimetru
·
care sunt părţile componente şi
cum funcţionează un calorimetru
·
ce metode se utilizează pentru determinarea coeficienţilor calorici
|
1.3. Principiul I al
termodinamicii
|
·
la ce se referă
principiul I al termodinmicii
·
cum se calculează lucrul mecanic în termodinamică; să
interpreteze grafic lucrul mecanic
·
ce este energia internă a
unui sistem termodinamic
·
să facă distincţie între o mărime
de stare şi o mărime de proces
·
să facă distincţie între
ecuaţia calorică de stare şi ecuaţia calorimetrică
·
să ştie ce este un
înveliş adiabatic
·
să enunţe principiul I
al termodinamicii
·
să definească coeficienţii calorici
·
să cunoască relaţia Robert-Mayer
|
1.4. Aplicarea
principiului I al termodinamicii la transformările gazului ideal
|
·
să calculeze energia
internă a unui gaz ideal (monoatomic, diatomic, poliatomic)
·
să analizeze şi sa
calculeze variaţia energiei interne, lucrul mecanic şi cantitatea de căldură
pentru transformările simple ale gazului ideal (izotermă, izobară, izocoră,
adiabatică)
|
1.5. Transformări de
stare de agregare
|
·
să ştie ce este o
transformare de stare de agregare
·
să facă distincţie între un gaz ideal şi un gaz real
·
să ştie ce este căldura latentă şi căldura latentă
specifică
·
să definească: lichefierea gazelor, vaporizarea şi
condensarea, fierberea, topirea şi solidificarea, sublimarea şi desublimarea
·
să ştie condiţiile în care se produc transformările de
stare de agregare
|
1.6.
Motoare termice
|
·
să ştie ce este un motor termic
·
să cunoască în ce condiţii funcţionează un motor termic
·
să definească randamentul unui motor termic
·
să ştie ce este o maşină
frigorifică şi ce este o pompă de căldură
·
să definească eficienţa lor
·
să ştie funcţionarea motorului Otto şi a motorului Diesel
·
să calculeze randamentul lor
|
1.7. Principiul al
II-lea al termodinamicii
|
·
să ştie să enunţe
principiul II în formularea lui Carnot
·
să calculeze randamentul ciclului Carnot
·
să ştie că într-o transformare ciclică bitermică căldura
absorbită de sistem nu poate fi transformată integral în lucru mecanic
·
să ştie că principiul II introduce un parametru de stare
numit entropie
·
să analizeze variaţia de entropie pentru procesele
reversibile şi ireversibile
|
2. Producerea şi utilizarea curentului
continuu
|
|
2.1.
Curentul electric
|
·
să ştie ce este curentul electric; cum se produce curentul
electric continuu
·
să ştie care este cauza apariţiei curentului electric
·
să ştie ce este intensitatea curentului electric şi care
este unitatea de măsură
·
să cunoască elementele
unui circuit simplu şi simbolurile elementelor
·
să facă distincţie între
tensiunea la bornele unui generator, tensiunea interioară şi tensiunea
electromotoare
·
să ştie să conecteze un ampermetru şi un voltmetru într-un
circuit
|
2.2.
Legea lui Ohm
|
·
să ştie că pentru un conductor electric la temperatură
·
să scrie legea lui Ohm pentru o porţiune de circuit şi
pentru întreg circuitul
·
să ştie unitatea de măsură petru rezistenţa electrică
·
să facă distincţie între rezistor şi rezistenţă electrică
·
să ştie ce este un reostat şi ce este un potenţiometru şi
cum funcţionează ele
·
să poată determina experimental rezistenţa unui conductor
având la dispoziţie o sursă, un ampermetru şi un voltmetru
·
să ştie să citească
corect indicaţiile date de aparatele de măsură
|
2.3.
Legile lui Kirchhoff
|
·
să ştie ce este o reţea electrică
·
să definească nodul de reţea şi ochiul de reţea
·
să enunţe prima teoremă a lui Kirchhoff şi să o aplice
într-un caz concret
·
să enunţe a II-a teoremă a lui Kirchhoff şi să aplice
într-un caz concret
|
2.4. Gruparea
rezistoarelor şi generatoarelor electrice
|
·
să poată calcula rezistenţa echivalentă pentru mai mulţi
rezistori legaţi în serie sau legaţi în paralel
·
să poate calcula rezistenţa echivalentă şi tensiunea
electromotoare echivalentă pentru mai multe electromotoare legate în serie
sau în paralel
·
să poată adapta aparatele de măsură la condiţiile concrete
din circuit (să poată modifica domeniul de măsură)
|
2.5. Energia şi puterea
electrică
|
·
să ştie că energia transmisă de sursă consumatorului
într-un interval de timp este de forma W=RI2Dt
·
să ştie că energia furnizată circuitului interior este de
forma Wi=rI2Dt
sau derivate
·
să definească randamentul unui circuit simplu şi să-l
poată calcula
·
să definească puterea electrică şi să poată să scrie
relaţiile care caracterizează puterea electrică
·
să ştie că puterea transmisă circuitului exterior de către
sursă este maximă când rezistenţa internă a sursei este egală cu rezistenţa
circuitului exterior
|
2.6. Efectele curentului
electric. Aplicaţii
|
·
să ştie că efectul Joulle constă în transformarea energiei
electrice în cantitate de căldură
·
să ştie că la trecerea curentului electric printr-un
conductor liniar în jurul acestuia apare un câmp magnetic
·
să ştie că o bobină parcursă de curent electric se
comportă ca o bară magnetică
·
să ştie că doi conductori paraleli parcurşi de curent
electric se atrag sau se resping funcţie de sensul curentului
|
3. Producerea şi utilizarea curentului
alternativ
|
|
3.1. Curentul alternativ
|
·
să ştie că, curentul alternativ stă la baza funcţionării
majorităţii aparatelor electrice
·
să ştie că producerea curentului alternativ se face în generatoare
de curent alternativ numite şi alternatoare a căror funcţionare au la bază
inducţia electro-magnetică
·
să ştie că frecvenţa curentului alternativ industrial este
de 50Hz pentru majoritatea ţărilor lumii, exceptând S.U.A. şi
·
să ştie că intensitatea curentului alternativ este
caracterizată de trei valori: instantanee, maximă şi efectivă
·
să ştie că la o priză este tensiune electrică alternativă
de 220V, valoare efectivă
|
3.2.
Elemente de circuit
|
·
să facă o reprezentare grafică şi fazorială a mărimilor
alternative sinusoidale
·
să ştie că în curent alternativ suma valorilor instantanee
pentru aceeaşi mărime nu este egală cu suma valorilor efective
·
să ştie că în curent alternativ rezistenţa electrică se
comportă ca în curent continuu (nu introduce defazaj între intensitate şi
tensiune)
·
să ştie că în curent alternativ inductanţa defazează
tensiunea înaintea intensităţii cu 900 si introduce o rezistenţă
aparentă numită reactanţă inductivă
·
să ştie că în curent alternativ capacitatea defazează
tensiunea în urma intensităţii cu 900 şi introduce o rezistenţă
aparentă numită reactanţă capacitivă
·
să facă o diagramă fazorială pentru un circuit serie RLC
·
să calculeze impedanţa unui circuit serie RLC de curent
alternativ
·
să facă diagrama fazorială pentru un circuit paralel RLC
·
să calculeze impedanţa unui circuit paralel RLC de curent
alternativ
·
să ştie că la o anumită frecvenţă numită frecvenţă de
rezonanţă intensitatea curentului electric are valoare maximă
·
să calculeze frecvenţa de rezonanţă
|
3.3.
Energia şi puterea în curent alternativ
|
·
să ştie că în urent alternativ există trei tipuri de
putere: putere activă, putere reactivă şi putere aparentă
·
să ştie care sunt
unităţile de măsură
·
să calculeze puterea
activă, puterea reactivă şi puterea aparentă
·
să ştie că puterea activă
coincide cu puterea disipată prin efect Joule pe rezistoarele circuitului
|
3.4.
Transformatorul
|
·
să ştie alcătuirea şi modul de funcţionare al
transformatorului
·
să poată face
experminete cu transformatorul: ridicarea sau coborârea trensiunii
|
3.5.
Motoare electrice
|
·
să ştie că există motoare care funcţionează în curent
alternativ şi ân curent continuu
·
să ştie că la puteri mici motoarele de curent alternativ
sunt monofazate, iar pentru puteri mari sunt trifazate
·
să citească şi să înţeleagă caracteristicile unui motor
electric de pe plăcuţa de identificare
·
să ştie că în general la automobile, motoarele electrice
sunt de curent continuu
·
să ştie că există
posibilitatea că un motor electric se poate transforma în generator electric
·
să ştie că tramvaiele,
troleibuzele, locomotivele electrice sunt puse în mişcare de motoare
electrice de curent continuu
|
3.6.
Aparate electrocasnice
|
·
să identifice caracteristicile unui aparat electrocasnic
după plăcuţa de identificare
·
să folosească un aparat
electrocasnic
|